ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Πώς μπορεί η επίσκεψη σε μουσεία, πινακοθήκες και χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς να αποτελέσει, πέρα από αφορμή για ψυχαγωγία, κίνητρο δημιουργικής επικοινωνίας και συναλλαγής του επισκέπτη με τον υλικό και άυλο πολιτισμό; Πώς δύνανται οι χώροι αυτοί να αποτελέσουν μέσα αισθητικής απόλαυσης και ταυτόχρονα γνώσης, βιωματικής προσέγγισης για τους επισκέπτες και ειδικά για τα παιδιά;
Οι συγγραφείς του βιβλίου προτείνουν τον τρόπο της δημιουργικής γραφής. Οι δραστηριότητες δημιουργικής γραφής, οι οποίες παρουσιάζονται αναλυτικά στο εγχειρίδιο, στοχεύουν στην καλλιέργεια μιας βαθύτερης και προσωπικής σχέσης των επισκεπτών με τα εκθέματα και στην κειμενική έκφραση της σχέσης αυτής. Προσφέρουν, κυρίως, τη δυνατότητα η λεκτική άρθρωση της εμπειρίας να γίνει με τρόπο οργανωμένο και συστηματικό: παρέχουν ερεθίσματα γραφής, αναδεικνύουν εναλλακτικές οπτικές, μυούν, στα σημεία που χρειάζεται, σε ειδικό λεξιλόγιο, προτείνουν ενδεικτικές κειμενικές φόρμες για τη μορφοποίηση των σκέψεων, παρατηρήσεων, εντυπώσεων και συναισθημάτων. Κυρίως, όμως, αποτελούν έναν τρόπο άσκησης του βλέμματος, τόσο προς τα έξω όσο και προς τα μέσα: τα παιδιά «μαθαίνουν να κοιτάζουν».
Η διάρθρωση του βιβλίου είναι τριμερής: στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται, τεκμηριωμένο βιβλιογραφικά, το θεωρητικό πλαίσιο αξιοποίησης της δημιουργικής γραφής στον χώρο της μουσειοπαιδαγωγικής. Στη συνέχεια, περιγράφονται διεξοδικά δραστηριότητες δημιουργικής γραφής που μπορούν να αξιοποιηθούν σε ποικίλες περιστάσεις επισκέψεων σε μουσεία, πινακοθήκες κ.λπ., ενώ στο τρίτο μέρος παρουσιάζονται ενδεικτικές δραστηριότητες με αφορμή εικαστικά έργα που εκτίθενται στην Παπαδριέλλειο Πινακοθήκη του Δήμου Κομοτηνής.
Το εγχειρίδιο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και υποψήφιους εκπαιδευτικούς, μουσειοπαιδαγωγούς, σε γονείς και σε επισκέπτες, οι οποίοι αναζητούν στους χώρους τής πολιτιστικής κληρονομιάς πολυαισθητηριακές εμπειρίες.
ΠΡΟΣΩΠΑ
Σπύρος Κιοσσές (Συγγραφέας)
Ο Σπύρος Κιοσσές είναι απόφοιτος του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στην Αγγλία και στην Ελλάδα στον τομέα των κλασικών σπουδών και της εκπαιδευτικής έρευνας. Είναι διδάκτωρ Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με ιδιαίτερο ερευνητικό ενδιαφέρον τη θεωρία και τη διδακτική της λογοτεχνίας. Διδάσκει στη δευτεροβάθμια και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ είναι μεταδιδακτορικός ερευνητής στη δημιουργική γραφή στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ.
Νάγια Δαλακούρα (Συγγραφέας)
Η Νάγια Δαλακούρα γεννήθηκε το 1980 και μεγάλωσε στην Κομοτηνή. Δραστηριοποιείται στον χώρο των μουσείων ως επιμελήτρια εκθέσεων και μουσειοπαιδαγωγός. “Το λιμάνι των χαμένων γυναικών” αποτελεί το πρώτο της μυθιστόρημα.