Το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε φοιτητές των παιδαγωγικών επιστημών, κοινωνικής εργασίας και επικοινωνίας, σε εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας, όπως και σε όσους εργάζονται σε δημιουργικά συλλογικά περιβάλλοντα όπου η αφήγηση συνδέεται άμεσα με τη δημιουργικότητα και τη μάθηση.
Ταυτόχρονα, αποτελεί εισαγωγή σε πιο εξειδικευμένη γνώση, εκπαίδευση, έρευνα και επαγγελματικό προσανατολισμό.
Το πρώτο μέρος αναφέρεται στη δημιουργικότητα ως μια πολύπλευρη γνωστική και συμπεριφορική διαδικασία που, με την υποστήριξη της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης, επιτυγχάνει τη δημιουργία νέων ιδεών, εννοιών ή λύσεων επαυξάνoντας τη δυναμική σύνθεση της συλλογικής γνώσης, των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων του ανθρώπου.
Το δεύτερο μέρος αναφέρεται στη δημιουργική αφήγηση, την τέχνη της επικοινωνίας ιδεών, πεποιθήσεων, συναισθημάτων και εμπειριών με συναρπαστικό και ελκυστικό τρόπο. Η ιστορία είναι ένα δραματοποιημένο μάθημα που παραμένει στην αιωνιότητα μέσω της αφήγησης, των θεμάτων, του εξωτερικού και εσωτερικού ταξιδιού του ήρωα για την τελική του πορεία προς τη συμμετρία, την αφομοίωση του μαθήματος, τη συνειδητοποίηση και την κάθαρση.
Η σχολική τάξη αποτελεί μικρογραφία της κοινωνίας και η γνώση οικοδομείται σε κοινωνικά πλαίσια, σε τυπικά, άτυπα και εναλλακτικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα που συνυπάρχουν. Ως εκ τούτου, το τρίτο μέρος συνθέτει τη δημιουργικότητα και τη δημιουργική και ψηφιακή αφήγηση με την κοινωνικοπολιτισμική μάθηση, και εδώ παρουσιάζεται το νέο διδακτικό μοντέλο της ζώνης της επικείμενης ροής με τις σχετικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις.
Αυτό το βιβλίο συμβάλλει στην επαγγελματική και προσωπική διά βίου μάθηση και εξέλιξη των εκπαιδευτικών και των επαγγελματιών που συμμετέχουν στη δημιουργική διαδικασία της αφήγησης. Επίσης είναι βοήθημα για τους μαθητές, τους γονείς, τους φοιτητές και τους ερευνητές ως συνδιαμορφωτές των συλλογικών, μαθησιακών αυτών οικοσυστημάτων. Έτσι αποτελεί σημαντικό εργαλείο στην προσωπική τους εργαλειοθήκη με εννέα βήματα και καλές πρακτικές για τη δημιουργική αφήγηση και την ψηφιακή αφήγηση, και ταυτόχρονα την ανάλυση, τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, την αξιολόγηση και την υποστήριξη δημιουργικών κοινωνικοπολιτισμικών περιβαλλόντων.
Νίκη Λαμπροπούλου (Συγγραφέας)
Η Δρ. Νίκη Λαμπροπούλου έχει εξειδίκευση στην Κοινωνικοπολιτισμική Μάθηση, τη Δημιουργική Αφήγηση, και με την υποστήριξη των Νέων Τεχνολογιών, την Ψηφιακή Αφήγηση, τον Ψηφιακό Πολιτισμό και τις Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες (Digital Storytelling, Digital Culture και Digital Humanities). Έχει Μάστερ στην ομαδοσυνεργατική μάθηση με Η/Υ στην Εκπαίδευση από το Institute of Education, University College London, και Διδακτορικό από το London South Bank University στην Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Μηχανής στην Εκπαίδευση (Human-Computer Interaction Education). Επίσης, ολοκλήρωσε μεταδιδακτορική έρευνα Marie Curie με χρηματοδότηση της Ε.Ε. διάρκειας δύο ετών. Έχει τελειώσει την Ακαδημία Τρίπολης με εξομοίωση πτυχίου στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Δίπλωμα στο Μαράσλειο Διδασκαλείο και πάνω από 25 χρόνια εκπαιδευτικής εμπειρίας σε διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, τη Μ. Βρετανία και τη Γαλλία. Εργάζεται ως Ε.ΔΙ.Π. και διδάσκει Πρότζεκτ και Δημιουργική Αφήγηση στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, και είναι σεναριογράφος έχοντας κερδίσει διεθνή βραβεία.
(Πηγή: “Εκδόσεις Γρηγόρη”, 2024)